Προς ιδιωτικοποίηση το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Προκήρηξη του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 67% - ΣΥΡΙΖΑ: "Η διαγωνιστική διαδικασία ξεκινά χωρίς να έχει προχωρήσει διαδικασία αποτίμησης της αξίας των επιχειρήσεων, ενώ δεν θα συνυπολογιστεί η δυναμική ανάπτυξης των λιμανιών, καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο"

137

«Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ένα λιμάνι εθνικής, γεωστρατηγικής και γεωπολιτικής σημασίας, και μάλιστα σ’ αυτήν την τεταμένη περίοδο κρίσης και μεγάλης έντασης με την Τουρκία, πρέπει να φύγει από τον δημόσιο έλεγχο και να περάσει στα χέρια ενός και μόνο επενδυτή». Αυτό δήλωσε η βουλευτής  Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ Νατάσα Γκαρά σχετικά με την πώληση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε ιδιωτικά συμφέροντα.

Πριν από λίγες μέρες, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε προκήρυξη διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Από την ιδιωτικοποίηση «γλιτώνει» (προς το παρόν) ο Ο.Λ. Καβάλας. Η εξέλιξη δεν εκπλήσσει κανέναν, διότι ήταν η «γραμμή» που ακολούθησε η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου στοιχισμένη στις απαιτήσεις των δανειστών. Απαιτήσεις που κατάφερε να κάμψει ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος υποστήριξε τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των λιμένων προχωρώντας σε σχεδιασμό υποπαραχωρήσεων λειτουργιών βάσει των καταρτισμένων από τους επιμέρους Οργανισμούς Λιμένων Master Plan.

Σύμφωνα με πηγές του ΣΥΡΙΖΑ, η διαγωνιστική διαδικασία ξεκινά χωρίς να έχει προχωρήσει διαδικασία αποτίμησης της αξίας των επιχειρήσεων, η οποία θα γίνει σε μια περίοδο που η αξία των Ο.Λ. είναι υποεκτιμημένη, ενώ δεν θα συνυπολογιστεί η δυναμική ανάπτυξης των λιμανιών καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο.

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Παραλείψεις, βιασύνη και ερωτήματα

Ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης έχει στην ευθύνη του τέσσερα λιμάνια: λιμάνι Αλεξανδρούπολης, αλιευτικό καταφύγιο Μάκρης, λιμάνι Καμαριώτισσας στη Σαμοθράκη, άλιευτικό καταφύγιο Θέρμων στη Σαμοθράκη. Η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του ΤΑΙΠΕΔ με τους ενδιαφερόμενους διαχωρίζει το δικαίωμα του ΟΛΑ στις Χερσαίες Ζώνες Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης. Όπως όλοι οι Ο.Λ. της χώρας, έτσι και ο ΟΛΑ είναι μονομετοχική εταιρεία. Ως εκ τούτου, προκαλείται νομικής φύσεως κώλυμα σχετικά με την κατάτμηση του μετοχικού κεφαλαίου, ώστε να πωληθεί τουλάχιστον το 67%. «Από τη στιγμή που οι μετοχές βρίσκονται στην κατοχή του ΤΑΙΠΕΔ και δεν υπάρχει καμία άλλη δεσμευτική ρήτρα, όσα χρήματα δοθούν για να αγοραστεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα περάσουν απευθείας στο ΤΑΙΠΕΔ και θα πάνε στην ‘τρύπα’ του χρέους. Δεν θα μείνει ούτε το 1% στο Ελληνικό Δημόσιο, γεγονός που φανερώνει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η Ν.Δ.» σημειώνει η Ν. Γκαρά.

Ένα δεύτερο πρόβλημα που εντοπίζεται και μέχρι στιγμής δεν έχει απαντηθεί είναι τι θα γίνει με τα 43 στρέμματα που παραχωρήθηκαν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στον Δήμο Αλεξανδρούπολης και αφορούν προγράμματα αστικής ανάπλασης. Οι συγκεκριμένοι χώροι προορίζονταν για αξιοποίηση από κοινωνικούς και επαγγελματικούς φορείς. Το πρόβλημα είναι συνολικό, καθώς και στην περίπτωση της Καβάλας, όπου επί υπουργίας Κουρουμπλή είχαν παραχωρηθεί τρεις εκτάσεις στον Δήμο Καβάλας, δεν έχει διευκρινιστεί αν εξαιρούνται από την «αξιοποίηση», τωρινή ή μελλοντική, οι εν λόγω παραχωρηθείσες εκτάσεις.

Στις παραλείψεις προστίθεται και η μη διευκρίνιση σχετικά με την ένταξη στη χερσαία ζώνη λιμένα Αλεξανδρούπολης των εκτάσεων της ΓΑΙΑΟΣΕ και σχετικά με την αναγκαστική απαλλοτρίωση των ιδιωτικών ακινήτων. Άλλωστε, ο σχεδιασμός πώλησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης συνδέεται με την απόφαση της κυβέρνησης να «σπάσει» στα δύο το ανατολικό κομμάτι της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και να πουλήσει τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο σε ιδιωτικά συμφέροντα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο όρος της πρόσκλησης που αφορά τη Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας με τις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι «στην αναθεωρημένη Σύμβαση Παραχώρησης θα περιλαμβάνονται επίσης διατάξεις που θα αποτυπώνουν τις υποχρεώσεις της εταιρείας και του Ε.Δ. που απορρέουν από τη Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας που έχει συναφθεί μεταξύ του Ε.Δ. και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής».

Αίτημα της κοινωνίας να υπάρξουν δεσμευτικές ρήτρες

Η Ν. Γκαρά γνωστοποίησε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε από τον Δήμο Αλεξανδρούπολης να διοργανωθεί σύσκεψη όλων των εμπλεκόμενων φορέων προκειμένου να γίνει ενημέρωση και συζήτηση επί του περιεχομένου της προκήρυξης και των επιπτώσεων που θα επιφέρει η πώληση του λιμανιού, καθώς και για διεκδικηθούν δεσμευτικές ρήτρες. Σε κάθε περίπτωση, ο ΣΥΡΙΖΑ αναμένεται να ανεβάσει τους τόνους, καθώς θεωρεί ότι η κυβέρνηση, με μπροστάρη το ΤΑΙΠΕΔ, αναπαράγει για ακόμη μια φορά το αδιέξοδο μοντέλο ανάπτυξης που η Ν.Δ. εφάρμοσε και κατά το παρελθόν, το οποίο βύθισε τις τοπικές κοινωνίες σε μαρασμό και οδήγησε τη δημόσια περιουσία σε αφανισμό. Άλλωστε, ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός υπενθυμίζει ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προστάτευσε τα δέκα περιφερειακά λιμάνια από την ιδιωτικοποίηση έχοντας ως γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, συμπληρώνοντας ότι δεν είναι μια θέση ιδεοληπτική, αλλά είναι η κοινή πρακτική που ακολουθείται σχεδόν σε όλα τα λιμάνια της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ΑΥΓΗ