Νεκτάριος Σαντορινιός: Οι παρατηρήσεις των πολιτών συντελούν στη βελτίωση του μεταφορικού ισοδύναμου

Τον τρόπο λειτουργίας του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου, που πλέον εφαρμόζεται σε όλα τα νησιά της χώρας, ανέλυσε, μιλώντας στο «Κόκκινο Καβάλας», ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός.

Όπως είπε, από 1 Γενάρη είναι επιλέξιμες όλες οι δαπάνες μετακίνησης των νησιωτών, αλλά και όλες οι δαπάνες μεταφοράς προϊόντων από και προς τα νησιά.

Υπάρχουν δυο διαδικασίες:

Η μια είναι ήδη ανοιχτή στην πλατφόρμα www.metaforikoisodynamo.gr, στην οποία μπαίνει ο οποιοσδήποτε νησιώτης με τους κωδικούς του taxis, καταχωρεί και δηλώνει ένα email, έναν αριθμό κινητού τηλεφώνου και τον αριθμό λογαριασμού τραπέζης, στον οποίο θα του κατατεθούν τα χρήματα. Το σύστημα του δίνει έναν μοναδικό αριθμό νησιώτη. Όταν θέλει να ταξιδεύσει, πηγαίνει στο πρακτορείο έκδοσης εισιτηρίων και δηλώνοντας τον μοναδικό αριθμό, οποιαδήποτε διαφορά κόστους υπάρχει στο εισιτήριό του σε σχέση με αντίστοιχη χερσαία μεταφορά, αυτομάτως θα πιστώνεται στον λογαριασμό του στο τέλος του μήνα, δίχως να χρειάζεται να κάνει κάτι περισσότερο.

Οι επιχειρήσεις από 7 Γενάρη

Στην περίπτωση των επιχειρήσεων, η σχετική πλατφόρμα θα ανοίξει στις 7 Γενάρη πάλι με κωδικούς του taxis, οι ενδιαφερόμενοι θα εγγραφούν και θα περνάνε όλα τα παραστατικά μεταφοράς των προϊόντων από και προς τα νησιά, είτε είναι φορτωτικές είτε (σε περίπτωση που έχουν δικό τους όχημα μεταφοράς) τα εισιτήρια των οχημάτων. Στο τέλος κάθε τριμήνου, θα κλείνει η εγγραφή παραστατικών και σε 20-25 μέρες θα παίρνουν την αντιστοιχία της διαφοράς του κόστους μεταφοράς των προϊόντων. «Ήδη, από την πιλοτική εφαρμογή, τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι το 43% του κόστους μεταφοράς των προϊόντων επιστρέφεται στην επιχείρηση και περίπου το 40-50% του κόστους του εισιτηρίου επιστρέφεται στον επιβάτη», επισήμανε ο υπουργός.

Στη συνέντευξη, στην οποία συμμετείχε κι ο δημοσιογράφος Τάσος Αποστολίδης, ο υπουργός απάντησε στις εξής ερωτήσεις και παρατηρήσεις (με έντονα γράμματα οι ερωτήσεις):

Ο αριθμός των εισιτηρίων για κάθε άτομο είναι μικρός.

Ο αριθμός καθορίστηκε με βάση τον πληθυσμό των κατοίκων κάθε νησιού και της ανάγκης που έχει κάποιος κάτοικος να μετακινηθεί για να εξυπηρετηθεί από δημόσιες και άλλες Υπηρεσίες. Όσο πιο μικρό είναι το νησί και όσο λιγότερες Υπηρεσίες διαθέτει, τόσο μεγαλύτερη είναι η ανάγκη μετακίνησης προς το χερσαίο τμήμα της χώρας. Έτσι έχουν ταξινομηθεί τα νησιά και υπάρχει ένας συντελεστής νησιωτικότητας, με τον οποίο καθορίζεται ο αριθμός εισιτηρίων.

Για τη Θάσο υπάρχει το παράπονο ότι τα εισιτήρια είναι λίγα, διότι, αν και δεν είναι μικρό νησί, λόγω κοντινής απόστασης από την πόλη της Καβάλας, και της «κουλτούρας» των πολλών δρομολογίων, δεν έχουν αναπτυχθεί ούτε η αγορά της, ούτε οι παρερχόμενες υπηρεσίες, κι έτσι για τα πάντα εξαρτάται από την Καβάλα.

Ας προχωρήσουμε με αυτά τα εισιτήρια κι υπάρχει δυνατότητα τροποποίησης του αριθμού. Άλλωστε, το σύστημα προτρέπει τον ενδιαφερόμενο να συνεχίσει να δηλώνει τον αριθμό του όταν εκδίδει εισιτήριο, έστω κι αν εξάντλησε τον αριθμό εισιτηρίων που δικαιούται, διότι, στο τέλος, αν υπάρξουν αδιάθετα κονδύλια, θα καλυφθεί μεγαλύτερος αριθμός εισιτηρίων.

Στη Θάσο, λόγω αποστάσεων, αν πολίτης θελήσει να χρησιμοποιήσει λεωφορεία για να φτάσει στην πόλη της Καβάλας, θα χρειαστεί 4 ώρες. Αναγκαστικά, λοιπόν, έρχεται  με αυτοκίνητο ΙΧ, κι αυτό, για μια οικογένεια κοστίζει περίπου 70 ευρώ. Θα περιληφθεί και το εισιτήριο του ΙΧ στο μεταφορικό ισοδύναμο;

Το μέτρο χτίστηκε με βάση τις ανάγκες των νησιωτών και θα βελτιώνεται συνεχώς καταγράφοντας τις επιμέρους ανάγκες. Ένα από τα μέτρα που θέλουμε να δούμε είναι και η επιδότηση της μεταφοράς του ΙΧ. Αυτό δεν μπορούσε να γίνει από την πρώτη στιγμή, διότι ο προϋπολογισμός εφαρμογής του μέτρου ήταν συγκεκριμένος. Βλέποντας τις αναγκαιότητες που καταγράφονται, θα προχωρήσουμε σε τροποποιήσεις, όπως κάναμε στην πιλοτική εφαρμογή λόγω νέων δεδομένων κι όπως έγινε με τα παραστατικά των επιχειρήσεων. Πλέον, αντί οι επιχειρήσεις να σκανάρουν όλα τα παραστατικά, απλώς καταγράφουν σε κατάλογο τον αριθμό και τα στοιχεία κάθε παραστατικού. Μετά, γίνεται δειγματοληπτικής έλεγχος της τάξης του 2%.

Ποιές επιχειρήσεις εντάσσονται στο μέτρο;

Εντάσσονται οι επιχειρήσεις που έχουν μεταφορά αγαθών, τα οποία πωλούνται, και κάποιες από τις επιχειρήσεις που έχουν μεταφορά αγαθών για εξυπηρέτηση δικών τους πελατών, όπως τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, που δικαιολογούν το κόστος μεταφοράς αυτών των προϊόντων.

Στα εκδοτήρια των πορθμείων στην Καβάλα και τη Θάσο δεν ήξεραν τίποτα. Κάποιοι ίσως να θελήσουν να πολεμήσουν το μέτρο.

Δεν υπάρχει καμιά γραφειοκρατία. Από τη στιγμή που τα εισιτήρια είναι ηλεκτρονικά, κάθε μέρα είναι υποχρεωμένοι να στέλνουν στο Υπουργείο ένα αρχείο με τους επιβάτες οι οποίοι μετακινήθηκαν.

Δυστυχώς τα εισιτήρια στη Θάσο είναι παλαιού τύπου και δεν εκδίδονται ηλεκτρονικά…

Θα βρούμε τις λύσεις.